

Multi
Mer prating i mattetimen, takk!
Forskning viser at det å samarbeide og kommunisere i matematikktimen øker læringen. Gjennom samtale, utforsking, aktiviteter og spill, der elevene jobber sammen i par eller grupper, får elevene mulighet til å utvikle og bruke det matematiske språket og oppnår dermed en dypere matematikkforståelse.
Læreplanen er også tydelig på at matematikkfaget i tillegg til å utvikle evnen til samarbeid, skal bidra til at eleven utvikler evnen til å jobbe selvstendig. I Multi legges det til rette for det ved at elevene først arbeider sammen om nytt stoff ved hjelp av Multi Elevbok eller Multi i Skolestudio, og at de deretter kan arbeide individuelt i enten Multi Øvebok eller Multi Smart Øving.
Denne vekslingen mellom individuelt arbeid, pararbeid, gruppearbeid og klasseorganisering utvikler elevenes evne både til individuell og selvstendig jobbing, og til samarbeid og kommunikasjon. I tillegg øker det elevenes bevissthet rundt det å lære.
----
Ta med elevene på utforsking i matematikk! I denne artikkelen får du tips og eksempler.
----


– Dette vurderingsverktøyet er kjempefint for meg som lærer

Øving på småtrinnet: – Det beste med Multi er at det er så variert

Gi elevene frihet til å utforske matematikken

Dette er Multi Smart Vurdering

5 smarte tips til uformell vurdering i matematikk

– Elevene må føle at vi virkelig er på deres lag

Multi og fagfornyelsen i matematikk

Hvilke Multi-komponenter bør jeg velge?

Smart Øving: Veiledning til foresatte

Bruk av representasjoner i matematikk: Er en kongle i hånden bedre enn et tall på arket?
