Aktualitet i Skolen, 8.-10. trinn + VGS
En ny læringsopplevelse
Publisert 30. august 2023 / 3 minutter lesetid
Sammendrag: Denne saken presenterer Magasin, en egen side i Gyldendal Skolestudio med en helt ny læringsopplevelse. I saken kan du lese mer om hva Magasin er og hvordan læreren kan ta det i bruk i klasserommet.
Hvordan kan vi legge til rette for at læreren enkelt kan ta samfunnsaktuelle temaer inn i klasserommet og sette det i sammenheng med teori fra lærerplanen?
- Med Magasin, sier Jørgen Walderhaug Jensen engasjert.
Sammen med et tverrfaglig team bestående av redaktører og innholdsprodusenter, designere og illustratører, UX-designere og utviklere har han det siste året jobbet frem Gyldendals nye læringsopplevelse for ungdoms- og videregående skole – Magasin.
Magasin er en egen side i Skolestudio med en helt ny brukeropplevelse. I denne delen av Skolestudio presenterer vi varierte opplegg om sentrale begivenheter i verden, og setter de i sammenheng med teori fra læreplanen.
- Vi vil skape et godt sted for læreren å engasjere elevene til å få lyst til å lære mer om et tema. Her kan læreren skape engasjement for læring i plenum og sammen med elevene utforske informasjon, diskusjon og refleksjon, fortsetter han.
Magasin gir læreren mulighet til å sette agenda sammen med elevene, og sørger for at hele klasserommet er delaktige i tematikken som diskuteres. Det er en arena hvor lærer og elev kan dele gode læringsopplevelser.
Læring i plenum
Magasin skal ta tak i ulike tendenser i samfunnet og presentere disse som inspirerende, audiovisuelle innganger til læreplanens teoretiske tyngde som du finner i Gyldendals fagrom. Å finne og så formidle disse tendensene er innholdsteamets viktigste jobb.
Læringsstiene i Magasin er både tverrfaglige og tilpasset enkeltfag, slik at lærerne kan variere og bruke innholdet slik de ønsker i sitt eller sine fag. Her finner du alle elementer en god læringsøkt bør inneholde: en igangsetter som skal trigge nysgjerrighet, diskusjon og refleksjon i plenum, teori og så et sammendrag.
- Magasin er bygget opp av forskjellige konsepter for formidling. I vår versjon av TED Talk* blir lærer og elev først presentert for en fagtekst i scrollytelling-format**, etterfulgt av en økt med diskusjon og som ender i refleksjon. Vi utforsker podcastmediet og byr på ukentlige drillaktiviteter som quiz. I våre portretter møter du profilerte personligheter som har gått egne veier. Dette er bare noe av det varierte innholdet du finner i Magasin, sier Jørgen.
Læreren velger selv om de vil bruke innholdet i en fellesøkt, på elevenes egne skjermer, eller noe midt imellom. Takket være ny samhandlingsteknologi som snart rulles ut i Magasin.
- Vi har lagt stor vekt på samhandlingsteknologi som skal koble elever gruppevis på Smart Board eller individuelt. Du kan ytre deg, stemme på utsagn eller påvirke narrative i en historie. Det er bare kreativiteten som setter grenser i møte med vår nye læringsopplevelse. Nå kan vi endelig tilby en ny opplevelse av læring, utviklet for å øve elevenes muntlige ferdigheter, kritisk tenking og refleksjon.
*TED Talk er innflytelsesrike videoer fra ekspertforelesere om blant annet utdanning, næringsliv, vitenskap, teknologi og kreativitet. **Scrollytelling er en spennende måte å fortelle på. Kort fortalt er scrollytelling historier fortalt ved hjelp av scrolling. Scrollytelling kan forvandle en tekstbasert artikkel til en engasjerende historie ved hjelp av bilde og video i kombinasjon med teksten man ønsker å formidle.
Aktualitet i skolen
Skolen skal bidra til at elevene blir nysgjerrige og stiller spørsmål, utvikler vitenskapelig og kritisk tekning, og handler med etisk bevissthet. En måte å oppnå dette på er å engasjere seg i samfunnet, være en aktiv konsument av aktualitet og forstå sammenheng.
- For å bli en aktiv samfunnsborger, må elevene lære å argumentere, diskutere og reflektere. Vi mener at mye god læring skjer i fellesskap. Derfor har vi laget noe vi mener skal være digital didaktisk innoverende, og et sted lærere og elever skal oppleve samfunnets tendenser sammen. Med Magasin har vi lagt til rette at elevene er delaktig i tematikken som diskuteres i klassen, fortsetter Jørgen.
Magasin skal engasjere, motivere og begeistre.
- Vi gleder oss til vise frem det vi har jobbet med, og til å gi både lærere og elever en ny arena for innhold og læring.