6 tips som gir klassen en kickstart på skoleåret
På første skoledag er mange elever glade for å se hverandre igjen, mette av ferie og opplevelser, og spente på hva det nye skoleåret vil by på.
For noen kan skolestart også være litt utfordrende. Elever som hører at andre i klassen har vært mye sammen og fått felles opplevelser, kan kjenne på at de har gått glipp av noe og føle seg litt utenfor. Det kan også ha oppstått nye grupperinger som skaper uro hos enkelte.
– Min erfaring er at det er lønnsomt å bruke litt tid på å gjøre alle elevene trygge igjen – rett og slett gjennoppfriske klassemiljøet, sier Åse Olving Lund.
Hun har lang fartstid i skolen, er dramapedagog og studerer for å bli lærerspesialist.
6 tips for en kickstart!
-
Oppfrisk klassemiljøet: Start skoleåret med aktiviteter som skaper trygghet og styrker klassemiljøet.
-
Fokuser på små, positive opplevelser: Når dere snakker om ferien, be elevene dele sine beste øyeblikk, uavhengig av størrelsen på opplevelsen.
-
Bruk enkle leker for å bryte isen: Inkluder leker som skaper latter og lett stemning, som "Stolleken" og "Troll og stein", for å få alle med på leken.
-
Vær tydelig på regler og rammene i klassen: Sett klare regler for hvordan man skal oppføre seg og vær konsekvent fra starten.
-
Innfør aktiviteter som fremmer konsentrasjon: Bruk lytteøvelser og konsentrasjonsleker for å hjelpe elevene å roe seg ned etter energiske aktiviteter.
-
Skap spenning rundt det nye skoleåret: Lag en presentasjon som viser hva klassen skal gjennom dette året, og bruk dette som en motivasjon for fagene.
– Det blir vår jobb å gjenskape det sosiale fellesskapet i klassen, gjennom turer, grupper på tvers av gamle konstellasjoner og nye læringspar, poengterer hun.
For barn som for voksne er det naturlig å snakke om hva man har gjort i ferien. Her vil det være store forskjeller, fra de som har vært på store utenlandsferier til de som har vært hjemme. Har man ikke hatt de helt store opplevelsene, er det ikke like stas å bli spurt om å fortelle det høyt i hele klassen.
– En måte å komme rundt dette på, kan være å spørre om hva som var det beste øyeblikket i ferien. For det kan like gjerne være da du fikk besøk av kusinen din eller spiste is på stranda, som da du suste rundt i et badeland i utlandet, sier Åse.
Har sommeren skapt litt sjenanse mellom elevene, kan enkle leker der man ikke må snakke masse, bidra til å løse opp stemningen og få alle litt varmere i trøya.
– Poenget er å le og leke litt sammen. Her passer det godt med leker som Stolleken, Sola skinner på, Sheriff, Rødt/grønt lys og Troll og stein. Selv synes jeg det er viktig å være med på leken, for å understreke at alle er en del av klassemiljøet, også læreren, og for å kunne styre leken slik at det oppleves trygt for alle å være med. Dersom noen jukser, bryter reglene eller er for dominerende, slår jeg ned på det med én gang!
Enten man drar i gang leker eller samtaler, er det viktig at læreren er tydelig på rammene og viser hvordan man skal ha det i klassen helt fra starten av.
– Læreren er den som bestemmer og den som gjør det tydelig at vi ler med hverandre og ikke av hverandre, sier Åse.
Hun anbefaler å ha noen få faste regler, som gjentas ofte.
– Det handler om å sette standarden for hvordan vi skal ha det i vårt klasserom. Da er det viktig å være konsekvent fra starten av. Sklir det ut i begynnelsen kan det bli vanskelig å hente dette inn igjen.
Når elevene først har blitt varme i trøya, kan neste utfordring være å få klassen til å falle til ro igjen. Da kan det fungere fint med ulike lytteøvelser og konsentrasjonsleker.
En oppgave kan være at to elever sitter rygg mot rygg, der den ene forklarer en figur som den andre skal tegne. Eller at læreren leser høyt, med litt lav musikk på, mens elevene skal tegne til.
– Jeg opplever at det handler om å være tydelig på reglene og skape en stemning som handler om at det vi skal gjøre nå, er viktig.
Hva da når lekingen er over, og det begynner å bli på tide å skape motivasjon for fagene og for det klassen skal gjennom det kommende skoleåret?
– Jeg synes det er fint å lage en presentasjon, kanskje med musikk til, og flere bilder som gjør elevene spente på hva som kommer. Det kan tenne en gnist og fungere som en slags kickoff at jeg viser hva vi skal oppleve sammen dette året. Personlig har jeg tro på å ta seg litt tid til dette, å gi litt av seg selv og vise at du er oppriktig interessert i elevene, sier Åse, som gjerne lager tilsvarende presentasjoner også når klassen skal i gang med et nytt tema.
Det er en ting å starte et nytt skoleår i samme klasse, men hva hvis eleven starter året på ny skole?
– Læreren må være bevisst hvem som settes som læringspartner og hvilken gruppe eleven skal være på. Og så synes jeg det er ekstra viktig at læreren legger inn noen bli-kjent-leker og aktiviteter for hele gruppen, slik at alle kan bli litt kjent med den nye eleven, ikke bare en eller to utvalgte. Sant og usant er en lek som er morsom for alle, og som gjør at alle lærer litt om hverandre uten at det blir spesiell fokus på den nye eleven.
Åse anbefaler også å bruke samtalekort i grupper. Samtalekort med åpne og engasjerende spørsmål gjør det lettere for elevene å få i gang en samtale. Har man grupper på fire, kan man skape ekstra sirkulasjon ved at to går videre etter hver samtale.
– Det kan være spørsmål som Hva ville du gjort om du fikk 100 millioner kroner? eller Når var du sist skikkelig stolt av deg selv? Elevene kan også lage spørsmålskort selv, så lenge læreren går gjennom og sjekker spørsmålene i forkant. Poenget er at alle får snakke, samtidig som elevene blir litt bedre kjent – med både nye og gamle medelever.
Lykke til med skolestart!