Refleks er et læreverk i naturfag og samfunnsfag på barnetrinnet, nyskrevet til LK20. Gjennom varierte fagtekster, spørsmål og rike illustrasjoner søker vi å skape undring og refleksjon hos elevene rundt sentrale natur- og samfunnsfaglige tema. Gjennom fagkapitler og tverrfaglige temaer får elevene oppleve sammenhenger i og mellom fagene.

Refleks har aktiviteter og tekster som lett kan differensieres. Elevene kan reflektere, utforske og ta i bruk grunnleggende fagbegreper fra første stund.

Årsplaner

Årsplaner finner du både i Refleks Fagrom og i Refleks Bokstøtte. Logg deg inn i Gyldendal Skolestudio og velg Refleks på ditt trinn. Under punktet Til lærer øverst i menyen på alle trinn, finner du årsplaner, andre ressurser og tekst om hvordan læreverket Refleks forholder seg til læreplanen LK20.

Ff20edfed8318e85e4d52c41c8c0a118d60f2cd1 932X544

Lærerveiledning

I lærerveiledningen i Refleks finner du kompetansemål for kapittelet, samt forslag til læringsmål for de enkelte fagtekstene og aktivitetene som inngår i kapittelet. I tillegg vil du finne flere undervisningstips, aktiviteter og eksperimenter som også er forankret i kompetansemålene.

Lærerveiledningen finnes på papir som Refleks Lærerens Bok og digitalt i Refleks Fagrom.

C0e582337de7c49a78560f280ecf869465f644ef 1229X870

Kurs og opplæring for lærere

Gyldendal Fagtid finner du opptak av tidligere webinarer med ulike temaer.

I skolestarten vil du også få mulighet til å delta på webinarer som gir deg en grundig innføring i Gyldendal Skolestudio.

4B2d649f61d7ea23696e95d28fc51ab697f83804 1338X788

Gode temaer å starte med

Hvorfor har vi regler?

1.–4. trinn

Gjennom å fokusere på regler og behovet for disse i kjente situasjoner utvikler elevene gradvis sin forståelse for samfunnet og hvordan beslutninger tas. Det blir den første opplæringen i demokrati og medborgerskap, som er helt sentralt i skolens samfunnsfag.

Skjermbilde fra Refleks Fagrom

Du er en utforsker

Naturfag 5.–7. trinn

Dette er elevenes første møte med grunnprinsippene i hypotetisk-deduktiv metode: Å formulere en hypotese og så teste den. Dersom testen avkrefter hypotesen, formulerer man en ny hypotese som kan testes. Hensikten med denne introduksjonen er også å vise at hypotetisk-deduktiv­ metode ikke bare er en metode som brukes i forskning, men en måte å gå frem for å undersøke verden.

Se innholdet i Refleks Fagrom

A995d97c9073a50dcde2a86408815d65120ec51f 1289X977

Hvordan får vi kunnskap?

Samfunnsfag 5.–7. trinn

Barn og unge får store mengder informasjon fra ulike kilder og gjennom ulike kanaler. Gjennom internett og sosiale media blir de presentert for påstander, meninger og informasjon som det kan være vanskelig å forholde seg til og å vurdere. I dette temaet lærer elevene først om hvordan man undersøker og så analyserer og presenterer funn.

Se innholdet i Refleks Fagrom  Les mer

Be19c508eda270840cda4759089bd297f5de23c9 1920X1232