I læreverket Maximum ønsker vi å gi elever praktisk, variert og utforskende matematikklæring. Læreverket legger opp til mye refleksjon og samarbeid og mulighet til å oppdage matematikken i fellesskap. Varierte tilnærminger til fagstoffet vil motivere flere elever til å være aktive og deltakende og oppleve mestring i egen matematikklæring.
Du kan velge å bruke Maximum som bok, med digitale ressurser fra Maximum Bokstøtte, eller den heldigitale versjonen Maximum Fagrom i Gyldendal Skolestudio. Har elevene dine bok, anbefaler vi deg som lærer å ha tilgang til Maximum Fagrom. Du får da tilgang til lærerveiledningen, og flere ressurser enn de du finner i bokstøtten. Dynamisk og adaptiv øving og mengdetrening tilbyr vi gjennom Maximum Smart Øving.
Maximum | BOK
Bruker du bøker med klassen din? I Maximum Bokstøtte finner du og dine elever gratis digitalt innhold som blant annet årsplaner, ressurser til programmering, GeoGebra og regneark, fasiter og kopiark:
Maximum | GYLDENDAL SKOLESTUDIO
I Gyldendal Skolestudio finner du en heldekkende versjon av hele læreverket Maximum, i tillegg til hovedinnholdet finnes det ytterligere ressurser som: flere oppgaver til mengdetrening, læringsfilmer, digital verktøykasse med tilgang til tavle, konkreter, GeoGebra og Trinket og ressurser til programmering, GeoGebra og regneark. Under menypunktet «Til lærer» i Maximum Fagrom vil du finne blant annet årsplaner, lærerveiledninger, fasiter, kopiark, hel- og halvårsprøver, og flere aktiviteter, oppgaver og spill:
Til lærer på 8. trinn
Til lærer på 9. trinn
Til lærer på 10. trinn
Digitale kurs: Kom i gang!
I Gyldendal Fagtid kan du høre forfatterne selv gjennomgå tankegangen i læreverket og få gode tips til hvordan du kan bruke Maximum i din undervisning. Du finner også opptak av tidligere webinarer med ulike temaer.
I skolestarten vil du også få mulighet til å delta på webinarer som gir deg en grundig innføring i Gyldendal Skolestudio.
Tips til oppstartsaktiviteter
Stjerneorientering
En tverrfaglig aktivitet for tre eller fire elever i grupper. Aktiviteten kan brukes på alle tre trinn, og for 8. trinn er den fin å bruke for å bli kjent.
På postene skal elevene løse blant annet disse oppgavene:
Lag et symmetrisk mønster med materialer fra naturen. Ta bilde av det, og vis og forklar læreren hvordan det er symmetrisk.
Hva er gjennomsnittslengden for veien hjemmefra til skolen for alle på gruppa?
Stigespill
Spill stigespill på vanlig måte. Slå terningen etter tur, og flytt brikken fremover dersom ikke annet er beskrevet. Du kan lande på flere typer felt. Hvis du lander på et nøytralt felt, blir du stående og turen går til neste spiller. Hvis du lander på et grønt felt, skjer det noe positivt. Enten kan du klatre i stigen, eller du kan kaste terningen på nytt, gange resultatet med tallet i ruta og flytte fremover. Hvis du lander på et rødt felt, skjer det noe negativt. Enten rutsjer du ned sklia, eller du må kaste terningen på nytt, gange med det negative tallet i ruta og rykke bakover i spillet.
Regnerute
Del klassen inn i grupper på 3–4 elever.
Oppgavene henges opp ved hver sving eller på hvert hjørne i en rute rundt på skolen.
Riktig svar leder elevene på rett vei, mens feil svar leder på ville veier. Hvis skolen er stor og uoversiktlig, er det viktig at ruten også inneholder noen andre markører så elevene kan finne veien tilbake til ruten hvis de tar feil vei. Heng oppgavene rundt på skolen slik at eleven kommer tilbake til klasserommet når de regner riktig. Oppgavene er ganske enkle, slik at alle elevene skal få føle at de har noe å bidra med inn i gruppa, men her kan du enkelt tilpasse med andre oppgaver
Hoderegneloop
Kopier kortene, og klipp dem fra hverandre. Bland kortene godt, og del dem ut til elevene. En tilfeldig elev starter og leser regnestykket nederst på en av lappene sine. Den som har svaret på en av sine lapper, roper: «Jeg har …» og svaret. Hvis ingen protesterer, fortsetter denne eleven med å lese oppgaven nederst på den samme lappen som han fant svaret på. Hvis alle gjør rett, skal alle lappene bli lest opp én gang, og elevene skal komme tilbake til den lappen de startet med.