I læreverket Maximum ønsker vi å gi elever praktisk, variert og utforskende matematikklæring. Læreverket legger opp til mye refleksjon og samarbeid og mulighet til å oppdage matematikken i fellesskap. Varierte tilnærminger til fagstoffet vil motivere flere elever til å være aktive og deltakende og oppleve mestring i egen matematikklæring. 

Du kan velge å bruke Maximum som bok, med digitale ressurser fra Maximum Bokstøtte, eller den heldigitale versjonen Maximum Fagrom i Gyldendal Skolestudio. Har elevene dine bok, anbefaler vi deg som lærer å ha tilgang til Maximum Fagrom. Du får da tilgang til lærerveiledningen, og flere ressurser enn de du finner i bokstøtten. Dynamisk og adaptiv øving og mengdetrening tilbyr vi gjennom Maximum Smart Øving.

Maximum | BOK

Bruker du bøker med klassen din? I Maximum Bokstøtte finner du og dine elever gratis digitalt innhold som blant annet årsplanerressurser til programmering, GeoGebra og regneark, fasiter og kopiark:

Bokstøtte 8. trinn
Bokstøtte 9. trinn
Bokstøtte 10. trinn

Gå til Maximum Bokstøtte

Ece39b5b336d89caf756a959df8bbe5b3046ca33 880X600

Maximum | GYLDENDAL SKOLESTUDIO

I Gyldendal Skolestudio finner du en heldekkende versjon av hele læreverket Maximum, i tillegg til hovedinnholdet finnes det ytterligere ressurser som: flere oppgaver til mengdetrening, læringsfilmer, digital verktøykasse med tilgang til tavle, konkreter, GeoGebra og Trinket og ressurser til programmering, GeoGebra og regneark. Under menypunktet «Til lærer» i MaximumFagrom vil du finne blant annet årsplaner, lærerveiledninger, fasiter, kopiark, hel- og halvårsprøver, og flere aktiviteter, oppgaver og spill:

Til lærer på 8. trinn
Til lærer på 9. trinn
Til lærer på 10. trinn

Logg inn i Gyldendal Skolestudio

D469750be39ceb0aa60161def14d617f96ce8bcb 880X600

Digitale kurs: Kom i gang!

Gyldendal Fagtid kan du høre forfatterne selv gjennomgå tankegangen i læreverket og få gode tips til hvordan du kan bruke Maximum i din undervisning. Du finner også opptak av tidligere webinarer med ulike temaer.

I skolestarten vil du også få mulighet til å delta på webinarer som gir deg en grundig innføring i Gyldendal Skolestudio.

001E2b52e94b36cacbc44bae6b8fa80cd8adac14 1169X894 (2)

Tips til oppstartsaktiviteter

Stjerneorientering

En tverrfaglig aktivitet for tre eller fire elever i grupper. Aktiviteten kan brukes på alle tre trinn, og for 8. trinn er den fin å bruke for å bli kjent.

På postene skal elevene løse blant annet disse oppgavene:

Lag et symmetrisk mønster med materialer fra naturen. Ta bilde av det, og vis og forklar læreren hvordan det er symmetrisk.

Hva er gjennomsnittslengden for veien hjemmefra til skolen for alle på gruppa?

Gå til Maximum Fagrom

Går til Maximum Bokstøtte

1A690e05d0d8a5c4f485631fe538a30a8011cdde 1920X1282

Stigespill

Spill stigespill på vanlig måte. Slå terningen etter tur, og flytt brikken fremover dersom ikke annet er beskrevet. Du kan lande på flere typer felt. Hvis du lander på et nøytralt felt, blir du stående og turen går til neste spiller. Hvis du lander på et grønt felt, skjer det noe positivt. Enten kan du klatre i stigen, eller du kan kaste terningen på nytt, gange resultatet med tallet i ruta og flytte fremover. Hvis du lander på et rødt felt, skjer det noe negativt. Enten rutsjer du ned sklia, eller du må kaste terningen på nytt, gange med det negative tallet i ruta og rykke bakover i spillet.

21D15acb50211de8551624aa7dbda252d87f2364 607X417

Regnerute

Del klassen inn i grupper på 3–4 elever.

Oppgavene henges opp ved hver sving eller på hvert hjørne i en rute rundt på skolen.

Riktig svar leder elevene på rett vei, mens feil svar leder på ville veier. Hvis skolen er stor og uoversiktlig, er det viktig at ruten også inneholder noen andre markører så elevene kan finne veien tilbake til ruten hvis de tar feil vei. Heng oppgavene rundt på skolen slik at eleven kommer tilbake til klasserommet når de regner riktig. Oppgavene er ganske enkle, slik at alle elevene skal få føle at de har noe å bidra med inn i gruppa, men her kan du enkelt tilpasse med andre oppgaver

Bf84703f902b7bf6481064beb6fec645ad5d6d37 574X414

Hoderegneloop

Kopier kortene, og klipp dem fra hverandre. Bland kortene godt, og del dem ut til elevene. En tilfeldig elev starter og leser regnestykket nederst på en av lappene sine. Den som har svaret på en av sine lapper, roper: «Jeg har …» og svaret. Hvis ingen protesterer, fortsetter denne eleven med å lese oppgaven nederst på den samme lappen som han fant svaret på. Hvis alle gjør rett, skal alle lappene bli lest opp én gang, og elevene skal komme tilbake til den lappen de startet med.

8Eec47b0492424300ca18c5de6ce7dbc4fd9ecba 1302X990