Kontekst 8-10 er et heldekkende norskverk for ungdomstrinnet tilpasset fagfornyelsen og læreplanen etter LK20 – og uavhengig av årstrinn.
Nyhet: Temabaserte årsplaner
Få elevene med på laget! Den nye opplæringsloven som trer i kraft 1. august 2024, lovfester elevenes rett til medvirkning. Vi hjelper deg, og kommer med temabaserte årsplaner laget med utgangspunkt i Kontekst. Årsplanene gir gode rammer og fleksibilitet, slik at du kan tilpasse til dine elever - for økt engasjement og lærelyst. Få ideer og gjør norskfaget relevant! De temabaserte årsplanene finner du i "Lærerveiledning" i Kontekst Fagrom.
Kontekst | BOK
Bruker du bøker med klassen din? I Kontekst Bokstøtte finner du gratis digitale ressurser som støtter boka:
Årsplaner
Lærerveiledning, generell del
Fagdager
Arbeidsark og tekster
Kontekst | GYLDENDAL SKOLESTUDIO
I Gyldendal Skolestudio finner du en heldekkende versjon av hele læreverket Kontekst. Under menypunktet «Til lærer» og trinn i Kontekst Fagrom vil du finne blant annet:
Temabaserte årsplaner
Lærerveiledning
Innholdsoversikt
Fagdager
Kontekst Parallell
Nå blir det enda lettere å tilpasse undervisningen til hver enkelt elev i Gyldendal Skolestudio.
I Kontekst 8-10 Fagrom finner du til skolestart også Kontekst Parallell. Kontekst Parallell er spesielt utviklet for elever som trenger særlig tilrettelegging. Her finner du blant annet tekster med forenklet språk, egne førforståelsesoppgaver og ekstra visuell og auditiv støtte.
Tips til oppstartsaktiviteter
God samarbeidskultur
Hvordan legge til rette for at alle elever opplever å høre til? Hva kan bidra til å utvikle trygge elever som tør å prøve og feile og blir gode læringspartnere? Skolestart gir en gyllen anledning til både å skape og jobbe videre med å utvikle en god samarbeidskultur. Her får du noen gode råd og tips fra Kontekst-forfatterne Åslaug Huseby og Kathinka Blichfeldt til hvordan du kan få samarbeidet til å svinge.
Min historie
Hva er dine historier? I dette oppdraget skal elevene fortelle historier om seg selv – eller de kan dikte opp en person som virker troverdig, og lage historier som passer.
Hva er dine forventninger til norskfaget?
Hvorfor har vi norsk på skolen? Og hva forventer, eller forbinder elevene med norskfaget? Det er spørsmål Kontekst-forfatterne Åslaug Huseby og Kathinka Blichfeldt mener det kan være fint å starte skoleåret med.
Skriv et brev
La eleven bruke litt tid i skolestarten på å drømme, tenke fremover og reflektere. De kan få skrive et brev til seg selv som de åpner igjen på slutten av skoleåret eller etter 10. klasse. De kan også skrive brev til læreren der de sier noe om hva de gleder eller gruer seg til og hvilke forventninger de har.