Skolestart i KRLE
Horisonter, læreverket i KRLE for ungdomstrinnet, ble revidert i tråd med fagfornyelsen. Denne utgaven er heldigital, med alle de mulighetene dette innebærer.
Horisonter legger til rette for felles undring, refleksjon og diskusjon i klasserommet. Læreverket er pluralistisk orientert og tar religions- og livssynsmangfoldet i samfunnet vårt på alvor. Religioner og livssyn blir behandlet på en likeverdig måte ut fra sin egenart, og innfallsvinkelen er objektiv. Horisonter er inkluderende, men ikke forkynnende, og det kastes kritiske sideblikk underveis.
Temaene består av gode fagtekster, rikt illustrert, og med en rekke filmer, oppgaver og forslag til felles refleksjoner. Jobb videre i dybden med tilpassede innblikk og et stort utvalg av utforskeroppdrag og temaoppgaver.
Horisonter | GYLDENDAL SKOLESTUDIO
I Gyldendal Skolestudio finner du en heldekkende versjon av hele læreverket Horisonter. Under menypunktet «Til lærer» i Horisonter Fagrom vil du finne blant annet:
En stor meny med rom for differensiering
Det samlede lærestoffet i Horisonter utgjør en stor meny – for stor for et fag med et lite timetall. Det inviterer både til å velge og vrake, og til differensiering. Under «Til lærer» i fagrommet finner du forslag til årsplaner med veiledning. Her har vi beskrevet noen sammenhenger mellom ulike deler av fagstoffet, som kan være til hjelp i å legge en årsplan for klassen eller skolen, også med tanke på tverrfaglig arbeid.
Fagstoffet er fordelt på de tre trinnene, ut fra forslagene til årsplaner. Både lærere og elever har likevel tilgang til alle trinn slik at det er enkelt å tilpasse undervisningen, enten ut fra dine ønsker som lærer, eller ut fra en situasjon eller interesse som melder seg i klassen. Det at alt fagstoffet er tilgjengelig til enhver tid, gjør det også lettere å sammenlikne og kombinere ulike deler av fagstoffet og å se større sammenhenger.
Oversikt over temaer i Horisonter 8.–10. trinn
Temaene som er fordelt på de ulike trinnene kan også ses på i sammenheng og grupperes i fem overordnende deler. Trinnene som temaene er lagt til står i parentes.
Del 1: Å undre seg, å tro, å tenke
- Å leve i et mangfoldig samfunn (8. trinn)
- Undrende spørsmål (8. trinn)
Del 2: Etisk refleksjon og filosofisk tenkemåte
- Rett og galt (8. trinn)
- Valg, ansvar, utfordringer (10. trinn)
- Valg og verdier i religioner og livssyn (10. trinn)
Del 3: Religioner og livssyn
- Jødedommen (8. trinn)
- Islam (8. trinn)
- Kristendommen (8., 9., 10. trinn)
- «Abrahams barn» – likheter og forskjeller (8. trinn)
- Hinduismen (9. trinn)
- Buddhismen (9. trinn)
- Livssynshumanismen (9. trinn)
- Sikhismen og bahai-troen (9. trinn)
- Religionskritikk (10. trinn)
Del 4: Mange slags bruk av religiøse tradisjoner
- Noen religiøse strømninger i vår tid (10. trinn)
- Religion og livssyn i medier og populærkultur (9. trinn)
Del 5: Utfordringer i en mangfoldig verden
- Menneskerettigheter og menneskeverd (9. trinn)
- Ansvaret for vår felles framtid (10. trinn)
- Seksualitet og samliv (10. trinn)
- Medier, kommunikasjon og etikk (10. trinn)