
Bedre lesing med papirbok og skjerm
I Gyldendals digitale læringsmiljø, Skolestudio, finner du digitale læremidler som kan kombineres med papirbøker. Læringsplattformen, som tilbyr både interaktive funksjoner og audiovisuelle hjelpemidler, er i bruk på Hauge skole i Haugesund, der denne kombinasjonen har gitt svært gode resultater, når det kommer til leseferdigheter.
Lærer Elizabeth Nilssen forteller at de digitale læremidlene har vist seg å være et verdifullt supplement til papirbøkene.
– Dette merker vi spesielt i arbeidet med leselekser. Læreverket Salto gir mulighet for både å lytte til tekstene og å gjøre opptak av egen lesing. Dette er særlig nyttig for elever som kommer fra hjem med begrensede norskkunnskaper, og det hjelper også foreldrene med å støtte barna sine, sier Nilssen.

God "lese-kondis"
Lærer og adjunkt Kjersti Steensnæs støtter Elizabeths syn, og understreker at digitale hjelpemidler ikke erstatter tradisjonelle bøker, men fungerer som et svært effektivt tillegg.
– For å lykkes på nasjonale prøver trenger elevene god digital «lese-kondis». Etter at vi tok i bruk Salto har vi sett en imponerende forbedring i elevenes resultater på nasjonale prøver. Dette skyldes nok den systematiske oppfølgingen verket legger opp til, forklarer Steensnæs.
Kombinasjon papirbok og digitale læremidler
Skolestudio gir også umiddelbar respons på oppgaver og mulighet for tilpasset undervisning. Kari Kolbjørnsen Bjerke, en av forfatterne bak læreverket Salto, understreker fordelene ved å kombinere digitale og analoge læremidler.
– Lærerne må selv vurdere hvordan de vekter bruken av analoge og digitale hjelpemidler, ettersom begge har sine styrker. Det digitale handler ikke om å lage elektroniske versjoner av trykte bøker, men om å utnytte teknologiens unike muligheter, forklarer Bjerke.
Effektiv planlegging
Lasse Høgås fra Gyldendal beskriver Skolestudio som en omfattende plattform som forenkler lærernes arbeid og gir bedre læringsopplevelser for elevene.
– Det har gitt oss muligheten til å tilby dem verktøy som gjør at produktene fint kan kombineres. Det vil også bidra til å forenkle arbeidet for lærerne, både i planleggings-, gjennomførings- og etterarbeidsfasen, understreker Høgås.
Det digitale tilbudet skal spisses slik at det tilfører elev og lærere læringsopplevelser
det analoge formatet ikke har samme forutsetninger til å gjøre.
– Vi vil tilby en variert læringsopplevelse, der innholdet i papirboka og det digitale forsterker hverandre. Det handler om å bruke de formatene som er hensiktsmessig for å gi det beste læringsutbytte for elevene, avslutter han.
