Kroppsøving 8-10

Kroppsøving er et praktisk fag der elevene skal motiveres og stimuleres til å være i bevegelse og fysisk aktivitet gjennom hele livet.

Kroppslig læring står sentralt i faget. Kroppslig læring er mer enn fysisk aktivitet, det handler om at elevene også skal reflektere og sette ord på opplevelsene sine ved å delta, mestre, møte utfordringer og lære i bevegelse. Derfor har Kroppsøving 8-10 gjennomgående fokus på læringsprosessene til elevene.

Prøv gratis 

Faglig innhold

Innholdet er utformet slik at alle elever, uansett forutsetninger og bakgrunn, skal kunne ha mulighet til å utvikle seg og oppleve mestring og glede i kroppsøvingsfaget. Innholdet bygger på aktuell forskning og erfaringer om teori, undervisning og hvordan elever kan være aktive deltakere i sin egen læring. Innholdet er lettlest og rikt illustrert med både bilder og filmer. 

I lærerveiledningen finner du forslag til periode- og årsplaner, med konkrete undervisningsforslag samt vurderingsforslag med kjennetegn på måloppnåelse.

Temaoversikt


Kroppsøving 8-10 er delt i 4 hovedtema som tar for seg de tre kjerneelementene:

  • Bevegelse og kroppslig læring
  • Deltaking og samspill i bevegelsesaktiviteter
  • Uteaktiviteter og naturferdsel
  • Bevegelsesaktiviteter

 

Trykte læremidler

Se våre nye pakkeløsninger: 
Les mer om Gyldendal Skolestudio

Pakkeløsning for ungdomstrinnet

Forfattere 

Morten Corneliussen Rustad

Morten Corneliussen Rustad

Morten Corneliussen Rustad har jobbet som kroppsøving- og idrettsfaglærer på videregående skole i 9 år. I 11 år (5 av de samtidig som lærer i skolen) har han arbeidet på Norges Idrettshøgskole hvor han har undervist fremtidige lærere i kroppsøving og idrettsfag. På Norges Idrettshøgskole er han også i sluttspurten av en doktorgrad om undervisning i kroppsøvingsfaget med fokus på øving og alternative bevegelsesaktiviteter, hvor også lærere og elever har vært medforskere. 

Nå er han ansatt ved Senter for livslang læring ved Høgskolen i Innlandet der han veileder skoler og kommuner i skoleutvikling og ledelse av profesjonsutvikling. 

Ole-Robert Vestå

Ole-Robert Vestå

Ole-Robert Vestaa har bred utdanning innen idrettsfeltet med alt fra idrettsbiologi til pedagogikk. Han har jobbet som lærer i videregående skole i flere år innen ulike studieretninger, og underviser også i matematikk.