Naturfag som allmenndannelse
En kritisk fagdidaktikk
- Hva er naturvitenskap, og hvorfor skal alle lære naturfag på skolen?
- Hvilken betydning har naturfag som allmenndannelse i dagens skole og samfunn?
- Hvordan skal man forholde seg kritisk til media og interessegrupper som både bruker og misbruker forskning og vitenskap i sine forsøk på å fremme spesielle interesser?
- Kan vi stole på vitenskapen og forskerne?
Forfatteren tar leseren med på en dannelsesreise i naturvitenskapens mange sider – en reise som går gjennom historien, filosofien, sosiologien, etikken, økonomien og politikken. Boka er først og fremst tenkt brukt i utdanning og etterutdanning av naturfaglærere, men er også myntet på alle som er interessert i et kritisk blikk på vitenskapens rolle, troverdighet og utfordringer i dagens samfunn.
Denne fjerde utgaven er grundig oppdatert, til dels nyskrevet etter fagfornyelsens læreplaner, LK20. Naturfaget i norsk skole blir presentert i en historisk sammenheng, og med sideblikk til andre land. Framstillingen fanger også opp dagens store utfordringer knyttet til bærekraftig utvikling; klima- og miljøkrise, global oppvarming, pandemier, tap av naturmangfold. Det vies stor plass til å presentere vitenskapen som en universell virksomhet, med felles kultur, normer og verdier – og til å vise hvordan disse idealene i dag er under stress. Et godt, demokratisk samfunn er avhengig av folk har tillit til forskningen – og at forskerne faktisk fortjener en slik tillit.
Boka er en kritisk og engasjerende presentasjon av ulike tilnærminger for å forstå naturfagene i en bred samfunnsmessig sammenheng. Forfatteren bruker en rekke spennende eksempler og historier for å belyse temaene.
«Svein Sjøberg har gjennom flere tiår vært en sentral talsmann for naturfag i skolen, og ikke minst for en dypere forståelse av at naturfagene ikke bare dreier seg og utdannelse, men også allmenndannelse. En forståelse av verden og mennesker med basis i naturvitenskapelige innsikter er enda viktigere nå enn da hans fabelaktige bok «Naturfag som allmenndannelse» kom første gang i 1998. Den var til stor inspirasjon, og det er virkelig grunn til å glede seg over at en 4., oppdatert og utvidet utgave nå utgis.»
«Naturfag som allmenndannelse åpnet øynene mine for naturfagets viktige funksjon i samfunnet. Den fikk meg til å reflektere over hva jeg driver med, hvorfor jeg ville bli lærer, og hva jeg ville bruke lærergjerningen til. Boka var en bauta i mitt utdanningsløp, og har vært definerende for mye av det jeg har gjort siden.»
«Selv holder jeg aldri et foredrag om dannelse uten å henvise til Svein Sjøbergs utmerkede bok om naturvitenskapelig dannelse. Sjøbergs bok skulle, etter min oppfatning, ha vært obligatorisk lesing for studenter på alle fakulteter. Jeg unnlater heller aldri å si at "dannelse" i vår moderne kultur må bli svært mangelfull uten innsikt i naturvitenskap og teknologi.»