Biologi for lærere
Naturfag i grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn
Bokas innhold dekker biologitema i Nasjonale retningslinjer for naturfag for grunnskolelærerutdanninga (2010) og gir faglig bakgrunn for biologiske emner i læreplanen for grunnskolen. Noen temaer, som bioteknologi og plantefysiologi, er gitt større vekt enn retningslinjene synes å gjøre, fordi vi mener dette er viktig basiskunnskap for lærere.
Biologi for lærere er en biologifaglig bok. Sentrale emner som biologisk mangfold, genetikk og menneskekroppen er grundig behandlet. Boka gir et solid faglig grunnlag for undervisning i grunnskolen og for diskusjon av biologiske emner blant studenter, lærere og elever. Biologi er praktisk og aktivitetsbasert, og viktige sider ved det å være lærer i naturfag eller biologi må derfor læres i interaksjon med andre i praktiske øvelser, på ekskursjoner og i diskusjoner.
Nytt i 2. utgaven er at sentrale biologididaktiske temaer behandles i den tilhørende boka Biologididaktikk for lærere og er henvist til med piler i teksten. Nytt er også en fyldigere beskrivelse av humanfysiologi, med alle organsystemene inkludert.Tekst og figurer er gjennomarbeidet etter innspill fra studenter og kollegaer.
Boka henvender seg også til naturfaglærere som ønsker økt faglig innsikt i biologi.