Slik skaper du leselyst i klasserommet

En minister bekymrer seg for barn og unge som visstnok ikke leser, og får laget en leselyststrategi. Men trenger man egentlig en offentlig strategi hvis man har bøker?

Skrevet av førsteamanuensis i norsk litteratur og litteraturdidaktikk Åsmund Hennig.

En minister bekymrer seg for barn og unge som visstnok ikke leser, og får laget en leselyststrategi. Men trenger man egentlig en offentlig strategi hvis man har bøker? Leselyst dreier seg om å finne den rette boken til den rette leseren til rett tid. Ingen viste oss dette bedre enn godeste Harry Potter. Barn som ikke hadde lest en bok av egen lyst siden den dagen de selv fikk bestemme, satt plutselig med nesen dypt begravd i trolldom og magi.

Leselyst er en kombinasjon av motivasjon og engasjement

Motivasjon dreier seg om årsakene til at vi plukker opp en bok, mens engasjement dreier seg om det som får oss til å bli sittende begravd i boken, fanget i en annen verden.

Plukke opp og bli fanget, altså. Det betyr at en av de viktigste faktorene for å fremme leselyst er tekstvalg. Elevene må få tilgang på et stort og variert utvalg av tekster, slik at de kan finne noe som fanger interessen deres. Ta elevene med på biblioteket jevnlig, og la dem utforske hyllene sammen. Oppfordre dem til å anbefale bøker til hverandre, og lag systemer for bokanbefalinger i klasserommet. Bli kjent med elevene som lesere, og vær en kyndig veileder når elevene velger tekst. Orienter deg i aktuell barne- og ungdomslitteratur, og lag gjerne utvalg med bøker du tror kan passe for dine elever.

La elevene lese hele bøker, eller hele noveller, dikt eller tegneserier. Noe fullstendig og helt, og ikke stykkevis og delt. Utdrag kan for så vidt være nyttige for å bli kjent med ulike teksttyper og skrivemåter, men det er gjennom å lese hele tekster at elevene får muligheten til å bli oppslukt i en historie eller fanget av en helhetlig estetisk opplevelse.

Leselyst I Klasserommet Credit Shutterstock Maria Sbytova Shutterstock

Foto: Shutterstock/Maria Sbytova

Tilpass tekstene til elevenes nivå og interesse

Litteratur er som mat. Noen ganger er det godt med noe lettvint, men ikke hver dag. Da blir du lei. Andre ganger er det spennende med noe eksotisk og nytt, men ikke for ofte. Det er for krevende. Som oftest er det best med det vi vet vi liker, men som også gir oss noe å gå på. Godt og litt å tygge i.

Det er en utbredt misforståelse at for å utvikle seg som lesere må elevene først og fremst få litteratur de kan bryne seg på. Men vi vet at hvis det er mer enn fem ord på en bokside som vi ikke forstår, legger vi boken vekk. Den er for vanskelig. Og det gjelder både barn og voksne. Litterær lesing skal ikke være et ork, det skal være en fornøyelse.

For elever på alle trinn og med alle slags forutsetninger skal litterær lesing være en fornøyelse. Det gjelder også elever med lesevansker eller med norsk som andrespråk. Unngå tekster med unødvendige språklige barrierer. Vi er heldige som er omgitt av en mengde gode utgivelser av bildebøker, illustrerte barneromaner eller tegneserieromaner for ungdom, tilpasset alle typer lesere. Og foreninger som Leser søker bok hjelper oss med å finne fram, med sine ypperlige nettsider.

Skap autentiske lesesituasjoner

La elevene lese for sin egen fornøyelses skyld, uten krav om etterarbeid. Gi også elevene tid og rom til å lese. Sett av tid til stillelesing i klasserommet, og skap et lesefremmende miljø der elevene føler seg trygge og inspirerte.

Men hva med når du likevel vil at elevene skal gjøre noe mer enn bare å lese? Da er det viktig å la elevene dele sine leseopplevelser med hverandre, for ingen av disse er like. Legg til rette for litterære samtaler. La elevene diskutere tekstene de leser, tekster de velger selv, i små grupper, og tren dem i å dele tanker og følelser lesingen gir dem. La dem utforske litteraturen sammen. Kombiner gjerne med kreative oppgaver som stimulerer fantasien og gir rom for ulike tolkninger. La elevene uttrykke seg gjennom tegning, drama, skriving eller samtale.

Hjelp elevene til å bli bevisst på sin egen faglighet

Alle elevene har litterær kompetanse, de er bare ikke alltid klar over det selv. Kanskje har de ennå ikke møtt den rette boken. Da er det din jobb å arrangere det møtet. Vis dem at deres opplevelse og forståelse av litteraturen er interessant og verdifull. Fordi det er den alltid når vi får møte riktig tekst til riktig tidspunkt. Bruk gjerne lydopptak av litterære samtaler for å vise elevene hva slags faglighet de faktisk uttrykker.

Modellér leselyst og litterær faglighet

Del dine egne leseopplevelser med elevene, og vis dem hvordan du selv engasjerer deg i tekster. La elevene se at du selv setter pris på lesing. Vær bevisst dine egne lesevaner. Hva leser du, hvordan leser du, og hvorfor leser du? Reflekter over hvordan dine egne lesevaner kan påvirke elevene dine.

Å skape leselyst i klasserommet kan være utfordrende, men det er på ingen måte umulig. Det krever ikke nødvendigvis en offentlig strategi, men det krever tid. Og så krever det litt trolldom og magi, og det finner du i bøkene.

Utgivelser

Relaterte artikler