Kunnskapsbasert praksis for vernepleiere
Forskningsmetode og forskningens betydning for miljøterapi
I Kunnskapsbasert praksis for vernepleiere belyser forfatterne begrunnelser for å jobbe kunnskapsbasert, styrker og svakheter ved tilnærmingen og hva kunnskapsbasert praksis vil si innen vernepleierens virke.
Kunnskap om forskning og forskningsmetode kan bidra til bedre tiltak og tjenester i miljøterapi. Det fordrer at miljøterapeuten har kompetanse og ferdigheter til å tilegne seg og anvende forskningskunnskap. Denne boken beskriver hvordan man går frem for å søke opp og lese forskningsartikler, hvordan man vurderer forskningens kvalitet og hvordan man kan anvende forskningsbasert kunnskap i tiltak overfor enkeltpersoner.
Boken er skreddersydd for vernepleierutdanningene og egner seg til undervisning i både forskningsmetode og miljøterapeutisk arbeid. Den er også relevant for vernepleiere i arbeid, andre miljøterapeuter og øvrige studier innen helse- og sosialfag.