Engelsk 1–7
Få hjelp til engelskuttale i Explore Fagrom
Hvordan er din engelskuttale i klasserommet? Og hvor viktig er uttale egentlig for elevenes læring? I Explore Fagrom og Explore Bokstøtte finner du mange nyttige lydressurser.
– Det å bli fortrolig med hvordan ord uttales er helt avgjørende for å forstå dem og etter hvert kunne si dem selv og så lese og skrive dem. Det gjelder å få til en uttale som gjør at folk forstår hva vi sier. Og når det gjelder språklæring, vet vi jo at både uttale, stavemåte og betydning er viktige, sier Mona Flognfeldt, førstelektor i engelsk og en av forfatterne av læreverket Explore.
Et eksempel på lyder det kan være krevende å beherske på engelsk, er forskjellen på v-lyden, /v/, og w-lyden, /w/ som i ordene «very» og «windy». Det enkleste tipset for å skille mellom uttalen av disse er å bite seg lett i underleppa til /v/, men runde leppene til en o-lyd når en uttaler /w/, ifølge Explores lærerveiledning.
– Det hender at norske som snakker engelsk, bruker /v/ altfor lite, siden de kanskje tror /w/ høres mer engelsk ut? Det blir riktig å bite seg i leppa når en skal si ordet «viking» på engelsk, for eksempel, eller det høyfrekvente verbet «have», sier Mona.
I Explore Fagrom 1 finner du kapittelet «A windy Wednesday», der elevene blant annet skal jobbe med ord om været og ukedager. Samtalebilder, lesetekster, sanger, øveoppgaver og rollespill er noen av aktivitetene. Elevene blir også nærmere kjent med språklyden /w/ ved hjelp av en uttalefilm og en lesetekst:
– For at elevene skal forstå og selv bruke engelske ord og setninger må de få rikelig med anledninger til å lytte og bli kjent med hvordan de lyder på engelsk, sier Ellen M. Edwards, en av Explore-forfatterne.
Explore Fagrom har en rekke ulike lydressurser, der både sanger, opplest tekst, oppleste oppgaver og rene uttalefilmer gir elevene mange muligheter til å lytte til det engelske språket, og Ellen anbefaler å bruke disse aktivt i undervisningen. Bruker du bokutgaven av Explore finner du gratis lydressurser i Explore Bokstøtte.
– I tillegg til at du som lærer bruker språket så mye du kan selv i klasserommet, og oppfordrer elevene til å gjøre det samme, får elevene her lytte til andre språkmodeller også. De kan lytte mange ganger og lære seg en uttale som vil hjelpe dem til å kommunisere godt på engelsk. Mange av lydfilene bærer preg av britisk uttale, men elevene får også høre andre engelske aksenter.