Gyldendals lærebokstipend
Tildeling av Gyldendal Akademisk sitt lærebokstipend 2024
Gjennom de siste årene har lærebokstipender blitt en sentral ordning for å støtte forfattere som ønsker å utvikle faglitteratur på norsk. Disse stipendene gir både akademikere og fageksperter muligheten til å formidle kunnskap på sitt eget språk, en innsats som har stor betydning for å opprettholde norsk som et levedyktig akademisk språk. I en tid hvor engelsk i stadig større grad dominerer akademia, både nasjonalt og internasjonalt, er arbeidet til mottakerne av lærebokstipendene viktig for å sikre at norsk forblir relevant i forsknings- og utdanningskretser.
Studenter trenger pålitelig og kvalitetssikret pensum mer enn noen gang. Våren 2024 lyste Gyldendal ut lærebokstipend på opptil 400 000 kroner til prosjekter som vi tror gjør det lettere for studenter å lære. Nå er vi stolte av å presentere årets vinnere:
- Jørgen Gustav Bramness og Eline Borger Rognli – Den grunnleggende læreboken om avhengighet
- Kjetil Bremer – Nybegynnerterapeut
- Åste Marie Mjelve Hagen og Liv Heidi Mjelve – Spesialpedagogiske samtaler
- Ingrid J. Hoegstad, Sandra Marie Weltzien og Ingrid K. Aasgard – Utviklingspsykologi for vernepleiere
- Håvard Kallestad og Knut Lagsrud – Medikamentfri søvnbehandling
- Kristoffer Jul-Larsen og Anne Berit Lyngstad – Inn i litteraturen: fremgangsmåter ved litterær analyse
- Håkon Njøten – Mening og mestring i arbeidslivet
- Aud Uhlen Obstfelder, Roger A. Søraa og Randi Stokke – Teknologiforståelse i helseprofesjonene
- Liv Jorunn Baggegård Skippervik, Siv Oltedal og Heidi Lie Eriksen – Relasjon, skjønn og forvaltning i NAV-kontor
- Tonny Stenheim og Kjell Magne Baksaas – Introduksjon til bærekraftsrapportering
Hva mangler av pensumlitteratur i faget ditt?
Kanskje du har en idé og vil søke på vårt lærebokstipend for høyere utdanning? Vi deler ut lærebokstipend på opptil 400 000 kroner i året til prosjekter vi tror gjør det lettere for studenter å lære. Studentene trenger pålitelig og kvalitetssikret pensum – kanskje mer enn noen gang!
Ved vurdering av søknader vektlegger vi særlig faglig kvalitet, pedagogisk formidling, språk og gjennomføringsplan. Prosjektet må være skrevet på norsk, være rettet mot et av forlagets utgivelsesområder, og det kan ikke være en ny utgave av en tidligere utgitt lærebok. Redaksjonen i Gyldendal Akademisk vil vurdere søknadene.
Hva må inkluderes i søknaden?
- Fremdriftsplan
- Søknadssum og forklaring til søknadssummen
- Prosjektbeskrivelse
- CV til hovedsøker
- Prøvetekst og publikasjonslister (ikke obligatorisk)
Slik blir boken til
- Konsept/idé. Idéen til bokprosjektet initieres enten av forfatteren selv eller av forlaget. Forfatteren videreutvikler ideen med bistand fra redaktøren, og sammen legger de en plan for omfang, målgruppe, struktur med mer.
- Redaksjonelt team. Redaktøren og tekstkonsulenten bistår forfatteren i alle fasene av bokprosessen. Teamet sørger for at manuset kvalitetssikres, både faglig og språklig.
- Skriveprosessen. Vi har ansvar for å gi deg veiledning og tilbakemelding i manusutviklingen og kvalitetssikre alle sider av manuset (innhold, struktur, formidling, språk med mer).
- Design. Vi samarbeider med dyktige omslagsdesignere for å sørge for å gi boken et uttrykk som er tilpasset målgruppen.
- Salg, markedsføring og lansering. Boken markedsføres både i tradisjonelle kanaler (nettside, nyhetsbrev) og i sosiale medier og podkast. Vi har også tett kontakt med fagmiljøene og presse.