
Gyldendals lærebokstipend
Foto: Gry Traaen
Hva mangler av pensumlitteratur i faget ditt?
Kanskje du har en idé og vil søke på vårt lærebokstipend for høyere utdanning? Vi deler ut lærebokstipend fra en pott på 400 000 kroner i året til prosjekter vi tror gjør det lettere for studenter å lære. Studentene trenger pålitelig og kvalitetssikret pensum – kanskje mer enn noen gang!
Ved vurdering av søknader vektlegger vi særlig faglig kvalitet, pedagogisk formidling, språk og gjennomføringsplan. Prosjektet må være skrevet på norsk og for bachelorstudenter. Vi vil prioritere helt nye bokprosjekter innen forlagets utgivelsesområder. Redaksjonen i Gyldendal Akademisk vil vurdere søknadene.
Søknadsfrist 11. april
Hva må inkluderes i søknaden?
- Fremdriftsplan
- Søknadssum og forklaring til søknadssummen
- Prosjektbeskrivelse
- CV til hovedsøker
- Prøvetekst og publikasjonslister (ikke obligatorisk)
Slik blir boken til
- Konsept/idé. Idéen til bokprosjektet initieres enten av forfatteren selv eller av forlaget. Forfatteren videreutvikler ideen med bistand fra redaktøren, og sammen legger de en plan for omfang, målgruppe, struktur med mer.
- Redaksjonelt team. Redaktøren og tekstkonsulenten bistår forfatteren i alle fasene av bokprosessen. Teamet sørger for at manuset kvalitetssikres, både faglig og språklig.
- Skriveprosessen. Vi har ansvar for å gi deg veiledning og tilbakemelding i manusutviklingen og kvalitetssikre alle sider av manuset (innhold, struktur, formidling, språk med mer).
- Design. Vi samarbeider med dyktige omslagsdesignere for å sørge for å gi boken et uttrykk som er tilpasset målgruppen.
- Salg, markedsføring og lansering. Boken markedsføres både i tradisjonelle kanaler (nettside, nyhetsbrev) og i sosiale medier og podkast. Vi har også tett kontakt med fagmiljøene og presse.
Vinnere av Gyldendal Akademisk sitt lærebokstipend 2024
- Jørgen Gustav Bramness og Eline Borger Rognli – Den grunnleggende læreboken om avhengighet
- Kjetil Bremer – Nybegynnerterapeut
- Åste Marie Mjelve Hagen og Liv Heidi Mjelve – Spesialpedagogiske samtaler
- Ingrid J. Hoegstad, Sandra Marie Weltzien og Ingrid K. Aasgard – Utviklingspsykologi for vernepleiere
- Håvard Kallestad og Knut Lagsrud – Medikamentfri søvnbehandling
- Kristoffer Jul-Larsen og Anne Berit Lyngstad – Inn i litteraturen: fremgangsmåter ved litterær analyse
- Håkon Njøten – Mening og mestring i arbeidslivet
- Morten Nordmo og Mads Nordmo Arnestad - Fornuft - en innføring i rasjonell og vitenskapelig tenkning
- Aud Uhlen Obstfelder, Roger A. Søraa og Randi Stokke – Teknologiforståelse i helseprofesjonene
- Liv Jorunn Baggegård Skippervik, Siv Oltedal og Heidi Lie Eriksen – Relasjon, skjønn og forvaltning i NAV-kontor
- Tonny Stenheim og Kjell Magne Baksaas – Introduksjon til bærekraftsrapportering

Bli kjent med oss i Gyldendal
Har du spørsmål om stipendet?
