Explore Smart Øving er et digitalt læremiddel for 3.–7. trinn som gir elevene mulighet til å trene på basisferdigheter i engelskfaget. Gjennom et stort utvalg av varierte og morsomme oppgaver øver elevene selvstendig og systematisk på vokabular, setningsstrukturer, grammatikk, stavemønstre og høyfrekvente ord.
En elev som viser mestring av lærestoffet, vil få stadig mer utfordrende oppgaver, mens en elev som strever med et delområde, vil få hjelp til å tette hull i sin kompetanse. Explore Smart Øving tilpasser seg den enkelte elev, og hver elev får altså mengdetrening på sitt nivå.
1. Bruk Explore Smart Øving sammen med andre læremidler
Explore Smart Øving en av flere komponenter som tilhører læreverket Explore. Explore Smart Øving følger samme kapittelstruktur som resten av verket, og produktet fungerer derfor svært godt i kombinasjon med My Book og My Workbook, og med den digitale versjonen Explore Fagrom i Skolestudio. Sammen sikrer komponentene i læreverket en individuell og variert språkundervisning.
2. Undervisning først
Det er viktig at temaene og innholdet i både kapitlene og delkapitlene presenteres grundig i undervisningen før elevene jobber selvstendig med dette i Explore Smart Øving. Det kan også være lurt med felles gjennomgang av eksempeloppgaver før elevene begynner arbeidet i Smart Øving. Eksempeloppgaver finnes under fanen «Oppgaver» på lærersiden i produktet.
3. Avgrens tidsbruken
Vi foreslår at elevene arbeider inntil 20 minutter per uke i Explore Smart Øving på 3. og 4. trinn, og 25–30 minutter per uke på 5.–7. trinn. Arbeidet trenger ikke å foregå hver uke, men kan fint samles til lengre arbeidsøkter.
4. Bruk gjerne Smart Øving på stasjoner og som hjemmearbeid
Siden Explore Smart Øving er et individuelt øveprogram, fungerer det godt både til stasjonsarbeid og som lekse. Med Explore Smart Øving sikrer du at alle elever får motiverende og målrettede oppgaver tilpasset deres eget mestringsnivå.
5. Følg med på lærersiden
Det kan være lurt å følge godt med på lærersiden, slik at du oppdager når elever har vist god nok mestring innenfor et delkapittel og bør få tilgang til et nytt. Om elevene er låst til ett delkapittel for lenge, vil de kunne oppleve å få oppgaver de allerede har mestret, flere ganger.
Alternativt kan du låse opp alle delkapitler i ett kapittel samtidig. Elevene vil da bevege seg sømløst til et nytt delkapittel ved god nok måloppnåelse, men vil da måtte vente på de mer utfordrende oppgavene til de kommer til repetisjonsdelen.
På lærersiden får du god oversikt over elevenes mestring. Ved å ta utgangpunkt i denne informasjonen, kan du lettere gi individuell oppfølging, sette sammen læringsgrupper basert på elevenes ferdighetsnivå, og tilpasse resten av undervisningen etter gruppens nivå.