Undervisningsopplegg engelsk 1–4:
Leker og aktiviteter
Her er noen enkle leker og aktiviteter du kan bruke enten inne eller utendørs.
"Look what I can do"
Dette er et spill for to til fire personer. Spillet kan lastes ned og printes på lenken under.
Før dere går i gang er det lurt å repetere ordene for kroppsdeler. Hvis du har Flashcards fra Explore er disse fine å bruke. Eller skriv ordene hands, foot, ears, knees, stomach, head, hair, shoulders, fingers, elbow, nose, back og toes på tavla. La elevene etter tur komme opp og peke på riktig kroppsdel, enten på seg selv eller på et bilde. Det er også viktig å forklare begrepene push-ups og sit-ups.
Del elevene inn i grupper på to til fire stykker. Hver gruppe trenger en utskrift av spillet (eller bruk side 104-105 i Explore My Book 3 hvis du har den) og hver elev én brikke. Terningen kastes etter tur. Flytt terningen så mange plasser som antall øyne på terningen viser. Dersom brikken lander på et felt der det står Go back to..., må eleven flytte tilbake til angitt plass. Spillere som ikke klarer å gjøre aktiviteten de får instruks om, eller som ikke kommer på eksempler på ting de kan høre, se eller lukte, må stå over neste runde. Den som fullfører hele løypa og kommer først i mål, vinner spillet.
Dette undervisningsopplegget er hentet fra:
Explore
Engelsk 1–7
Læreverket Explore kommer nå i en helt ny utgave tilpasset ny læreplan i faget. Her kan du lese om hva som er nytt, du kan titte i bøkene og du får se hvordan du kan bruke Explore i din engelskundervisning.

Fisken i det røde hav på engelsk
Repeter farger og tall ved å leke Fisken i det røde hav ute, på engelsk. En elev er fisk og står med ansiktet mot veggen. Resten av klassen står 10-12 meter unna. Fisken sier en farge og et tall, for eksempel red, two. De som har på seg noe rødt, får ta to skritt frem. Førstemann framme ved veggen blir den nye fisken.
The three minute game
Skriv kategorier elevene har jobbet med som animals, fruit and vegetables, clothes, furniture, the body, days and months på lapper som du legger i en boks. Del klassen inn i grupper på 3-5 elever. Hver gruppe trenger en blyant og et A3-ark, eller de kan gjøre oppgaven sammen digitalt. Trekk en lapp og les opp kategorien. Gruppa skriver kategorien og skal så, i løpet av 3 minutter, skrive så mange ord innen kategorien de kommer på sammen:
- Right, ‘Animals’. How many different kinds of animals can your group write down? Ready, steady, go – get writing!
- OK, time is up. Count all the words you have written and tell us how many you found.
Guess what I am doing
Repeter tidligere innlærte verb med en mimelek. Skriv verb elevene har jobbet med på lapper og legg i en boks. Elevene trekker en lapp etter tur og mimer aktiviteten. Greier klassen å gjette hva de gjør? Tips til verb: swimming, running, cycling, jumping, climbing, skiing, skating, playing football/handball/ice hockey/the piano, reading, writing, singing, dancing, eating, sleeping…
- Look at Emilie. I wonder what she is doing. She is moving her arms and her legs. Hm.., are you skiing?