
Lærerhverdag
Barneskolelærer Marte elsker at hver dag er forskjellig
Tekst: Bjørnhild Fjeld | Foto: Hampus Lundgren/Hyperredink
– Jeg føler at jeg har skutt gullfuglen. Jeg virkelig elsker jobben min, sier den engasjerte 39-åringen.
Som kontaktlærer for 3. klasse underviser hun i flere fag, inkludert matematikk. Marte sier at det alltid har ligget i kortene at hun skulle bli lærer, men akkurat mattelærer var ikke like opplagt.
– Da jeg gikk på skolen selv, syntes jeg alltid at matte var vanskelig. Det var det faget jeg gruet meg til. I mattetimene følte jeg at jeg var «hun som ikke fikk til matte», forteller Marte.
Løsnet under praksisperiode
Hun klarte likevel å kjempe seg til den 4-eren som kreves for å komme inn på lærerutdanningen. Da hun var ute i praksis og selv skulle undervise i matte, løsnet det.
– Jeg gruet meg skikkelig, og sa til hun som var praksislæreren min at jeg aldri ville klare å bli en god mattelærer. Hun sa til meg; det er tvert imot derfor du er en god mattelærer, fordi du vet hvordan det er å ikke få det til. Og etter det snudde det helt om. Jeg begynte å forstå at alle kan skjønne matte, selv om de noen ganger må få oppgavene forklart på en annen måte.

Med den nye læreplanen som kom i 2020, skal Martes 3. klassinger fokusere på de fire regneartene.
– Jeg synes fagfornyelsen er bra. Nå kan vi få den roen og tiden vi trenger slik at alle kan oppleve mestring. Det er også mer tid til dybdelæring, sier hun.
Som tidligere «mattevegrer» kan hun kjenne seg veldig godt igjen i de elevene som begynner å gråte hvis de får høre at det skal være «mattedag» på skolen.
---
Les mer: Slik gjør du øving i matematikk gøy for elevene
---
– En ting jeg har lært av kollegene på teamet mitt, er at «matte er i alt». Det er ikke bare i mattetimene, men også i kunst og håndverk, for eksempel. Det er viktig å vise elevene at hvordan matte kan brukes i deres liv. En oppgave vi bruker er for eksempel at de skal planlegge et bursdagsselskap, med budsjett og det hele. Det lærer de mye matte av, mener Marte.
Ønsker flerkulturelt miljø
Marte har jobbet på Hagaløkka skole siden høsten 2020, men har tidligere vært lærer i åtte år på Grünerløkka skole i Oslo.
– Helt siden jeg var 10 år gammel har jeg drømt om å dra til Hawaii. For noen år siden minnet mamma meg om denne drømmen. Jeg har også tenkt hele tiden at jeg ville ta master. Så da ble det masterstudie på Hawaii Pacific University i Honolulu, forteller hun.
Se hva som skjedde da vi overrasket Marte:
I masteroppgaven skrev Marte om mentor-rollen. På Hawaii er det nemlig vanlig at alle nyansatte lærere får sin egen mentor.
– Jeg synes vi burde ha en fadderordning for nye lærere også i Norge. Det kan være kjempetøft å starte i ny jobb. Jeg har vært litt «uoffisiell» fadder for andre lærere, og har fått veldig gode tilbakemeldinger på at dette har vært viktig, sier hun.
Da Marte skulle søke seg ny jobb etter Hawaii-oppholdet, ønsket hun å jobbe på en flerkulturell skole. Hagaløkka skole har en stor andel elever med minoritetsspråklig bakgrunn.
– Det er slike utfordringer jeg liker. Siden vi min mor er født i USA, vokste jeg opp med både engelsk og norsk hjemme. I barndommen hendte det at språkene blandet seg, så jeg har en viss forståelse av hvordan det er å være flerspråklig. Jeg hadde også hørt om Hagaløkka at det var utrolig godt miljø, og det er «ingen som slutter her». Jeg var derfor heldig som fikk jobb. Vi er et team som jobber sammen med 3. trinn, og jeg kunne ikke hatt bedre kolleger.
Multi: Et komplett læreverk i matematikk for barnetrinnet
Multi lar elevene utforske matematikken, øve på ferdigheter og du som lærer kan hele veien følge og vurdere elevens progresjon

Fanget må være klart
Siden Marte bodde i USA da koronaen kom våren 2020, har hun ikke opplevd å undervise for hjemmeskole. Det har likevel vært utfordrende nok å holde skolen i gang på gult og rødt nivå i mange uker og måneder.
– Som barneskolelærer kan du ikke holde 1 meter avstand hele tiden. Du må ha fanget klart hvis et barn trenger det.
I korona-tiden har hun kjent enda mer på den følelsen de fleste lærere har fra tid til annen: Det å aldri ha nok tid til alle barna som trenger det.
– Man prøver så godt man kan, men du skal ta deg av 20 barn. Noen ganger skulle jeg ønske jeg var «klonet», sier hun.
---
Les mer om matematikk og motivasjon: – Elevene må føle at vi virkelig er på deres lag
---
Friminuttene er best
Selv om Marte elsker å være i klasserommet, er hun helt enig med elevene i at friminuttene ofte er dagens høydepunkt. Hun synes det er supert å være ute sammen med elevene og gjerne sette i gang en dans ute i skolegården.
– Hvis jeg skulle valgt et annet yrke, ville jeg blitt marinbiolog, fordi jeg er så glad i sjøen og jeg driver med dykking. Men jeg er utrolig glad for at jeg valgte å bli lærer. Jeg kunne ikke hatt en bedre jobb!
Takk til alle dedikerte lærere
Ungdomsskolelærer Sara Christensen opplever små og store høydepunkter hver eneste dag i jobben som kontaktlærer for 10. klasse på Vøyenenga skole i Bærum. – Noe av det jeg elsker med jobben, er at jeg ikke vet hva som kommer, sier hun.
