Når elevene diskuterer en viral video, et nytt, digitalt fenomen eller falske nyheter, hvordan skal du som lærer håndtere dette? Her er noen tips.
Tekst: Cecilie Falch-Eriksen
Skoleavdelingen til Faktisk.no, Tenk, utvikler undervisningsopplegg om kritisk mediebruk og kildebevissthet. Leder i Tenk, Sølve Kuraas Karlsen, er opptatt av at skolen spiller en viktig rolle i å lære elevene å være kritiske til innholdet de får servert i sosiale medier.
– Unge befinner seg i dag i en verden av algoritmer, der sannhet og fakta ofte er underordnet. Det er mye forurensing av informasjon, og det er vanskelig å vite hvem du kan stole på. Noen skal tjene penger på klikk, mens andre har hensikter som ikke helt er åpenbare, sier Kuraas Karlsen.
Hva kan du stole på, og hvordan kan vi forstå informasjonslandskapet? For å hjelpe lærere til å veilede og skape rom for diskusjon i klasserommet, har Sølve Kuraas Karlsen noen tips:
1. La elevene være eksperter på sin digitale virkelighet
Elevene dine lever i en digital og en fysisk virkelighet, og du vil aldri få full tilgang til det de ser og gjør på nett. Selv om du oppretter konto på TikTok og Snapchat, vil algoritmer sørge for at du får et helt annet innhold i din feed enn elevene har i sin. Så bruk elevene som eksperter, de setter garantert pris på å kunne forklare deg litt om hva TikTok er og hvilke trender som gjelder akkurat nå.
2. Still undrende spørsmål – unngå å være dømmende
Du spør sikkert elevene om hvordan de har det. Spør de i tillegg om hvordan det går på nett om dagen. Hva er det som skjer på TikTok? Vær nysgjerrig og åpen og gjør denne samtalen til en vane. Da blir det lettere for elevene å komme til deg den dagen de virkelig har behov for noen å snakke med. Du fanger også raskere opp om det er noe dere bør prate om i felleskap.